Koivusaari Lansimetro 1

Case koivusaari

Suomen vuoden 2015 työmaa: Koivusaaren metroasema

Rakennuslehti valitsi Vuoden Työmaaksi 2015 Koivusaaren metroaseman, joka on SRV:n toteuttama projektinjohtourakka. Vuoden 2013 lopulla käynnistynyt urakka on valmis keväällä 2016. Asema sijaitsee meren alla, Lauttasaaren ja Koivusaaren välissä, jossa se palvelee sekä läntistä Lauttasaarta että Koivusaareen suunniteltua uutta aluetta, jonne tulee koti noin 4 000 asukkaalle sekä 2 000 uutta työpaikkaa.

Maanalainen rakentaminen sekä veden paine haasteina

”Rakentaminen 30 metriä merenpinnan alapuolella sekä tiukka aikataulu takasivat sen, että hanke on ollut meille todellinen näytön paikka. Juuri hankkeen haastavuus tekee työssä onnistumisesta ja siitä palkitsemisesta entistäkin hienompaa. Uskon, että ratkaisimme kilpailun eduksemme innovatiivisuudella ja erinomaisella suunnittelunohjauksella, kiitos projektinjohtourakkamallin”, tuotantojohtaja Antti Raunemaa kertoo.

Raati kiitti sopimus- ja rakenneteknisesti vaativaa hanketta hyvin johdetuksi projektinjohtourakaksi, jossa sekä toteutuksen suunnittelu että ohjaus hoidettiin mallikkaasti ja aikatauluhaasteet voitettiin innovatiivisilla ratkaisuilla, muun muassa kekseliäällä runkoratkaisulla.

Aseman pääteemana on meri ja vesi, mikä näkyy myös korkeatasoisessa arkkitehtuurissa, kuten käännetyn veneen muotoa mukailevana ulkokattona ja valaan hetulan muotoisena seinä- ja kattoverhoiluna asemalaiturilla. Asemalta löytyvät myös Suomen pisimmät 70 metrin pituiset liukuportaat.

Koivusaari Lansimetro 2

SRV vahvasti mukana Länsimetron rakentamisessa

Länsimetro-hankkeessa pääkaupunkiseudun metroliikennettä laajennetaan yhteensä 13 uuden metroaseman verran. Länsimetro on tärkeitä kärkihankkeita myös SRV:n strategiassa.

Koivusaaren lisäksi SRV on mukana kehittämässä Keilaniemen aluetta, jossa käynnistyi vuoden 2016 alussa katu- ja tienrakennusvaihe. Kehä I siirretään maan alle betonitunneliin ja sen päälle rakennetaan puistokansi. Alueelle on suunniteltu myös neljä asuintornia. Valmistuessaan Keilaniemen alue liittyy kiinteästi lähellä sijaitsevaan Tapiolaan, jonne SRV toteuttaa projektinjohtourakoitsijana Tapiolan Kaupunkikeskusta. Lisäksi Aalto Yliopistokiinteistöt valitsi SRV:n helmikuussa 2016 Otaniemeen rakennettavan Aalto Yliopiston uuden kampusrakennuksen ja metrokeskuksen liiketilojen allianssiurakan palveluntuottajaksi.

Rakenteilla oleva Niittykummun metrokeskushanke käsittää kauppakeskuksen ja kaksi asuintornia. SRV vastaa kauppakeskuksen suunnittelusta, rakentamisesta ja vuokraamisesta, ja toteuttaa toisen asuintornin omakehitteisenä hankkeena, sekä vastaa toisen urakoinnista SATOlle. Kaikkiaan kohteeseen tulee 400 uutta kotia. Kauppakeskuksen odotetaan valmistuvan vuoden 2017 alkupuolella.

Kaavoitusvaiheessa oleva SRV:n ja VVO:n yhteinen Kivenlahden metrokeskuksen suunnitelma käsittää metroaseman bussiterminaaleineen ja liityntäpysäköinteineen, 1 200 asuntoa käsittävän asuntokorttelikokonaisuuden ja toimisto- ja liiketilaa.

Hankekehitysvaiheessa on niin ikään Espoonlahden keskuksen yhteyteen tuleva Mårtensbro skolanin alueen kehittäminen, joka sekin liittyy kiinteästi Länsimetrolinjaan.

Itämetron varrella käynnissä on suurhanke Kalasataman REDI.