SRV johtamisen teesit

CASE JOHTAMISEN TEESIT

Toimintakulttuurin teesit -kampanja nosti yhteishengen kattoon

Miten johtaa kulttuuria? Mikä kääntää juhlapuheiden kauniit sanat todelliseksi toiminnaksi? Syksyllä 2015 SRV:ssä oli aika tehdä ”teeseistä tekoja”. Toimintakulttuuria kehittävät ohjenuorat lähetettiin henkilöstölähettiläiden matkassa ympäri Suomen ja Pietarin yhdessä pureksittaviksi ja pohdittaviksi.

Kampanjan siemen iti toimitusjohtaja Juha Pekka Ojalan mielessä jo alkuvuonna 2015. ”Minulla on SRV:ssä vuosia takana jo yli 19. Oman talon kasvattina olen nähnyt työyhteisömme voiman, mutta koin, että yhdessä tekemistä ja yhteisiä toimintatapoja olisi vielä vahvistettava”, vuoden 2015 alusta toimitusjohtajana toiminut Ojala kertoo. Niinpä SRV:n johtoryhmän työstämänä arvojen, johtamisen periaatteiden sekä strategia-ajattelun pohjalta syntyi kiteytymä, joka tiivistää SRV:n menestyksekkään tavan toimia. Tuo kiteytymä oli kymmenen teesiä, jotka lähetettiin kiertueelle ympäri Suomea ja Pietaria kukin oman lähettiläänsä matkassa.

Syksyllä 2015 maanantaiaamuisin työpaikalle viikonlopun vietosta palaavia SRV:läisiä odotti mukava yllätys. Intranettiin ilmestyi aina viikon alussa yksi toimintakulttuurin ohjenuora, teesi, joissa kiteytyvät SRV:läisen toiminnan kulmakivet. Samalla kerrottiin, kuka on viikon teesipaitaan pukeutunut teesilähettiläs ja missä päin Suomea tai Pietaria hän viikon aikana liikkuisi. SRV:läisten tehtävänä oli bongata lähettiläs, napata yhteiskuva ja lähettää se julkaistavaksi intranetissä. Viikon mittaan intranet täyttyi teesikuvista ja perjantaiaamuna julkaistiin Teesi Tekoina -video, jossa viikon lähettiläs kertoi millä tavalla viikon ohjenuora ohjaa juuri hänen työtään. Insinöörejä ilahdutettiin myös ”tee-se-itse-teesipalikoilla”, eli kaksitoista-tahokkailla, joiden sivuihin teesit oli ikuistettu, ja jotka pystyi askartelemaan saksien ja liiman avustuksella pöydänkulmaa koristamaan.

SRV johtamisen teesit2

Henkilöstötutkimuksessa huipputulos

Kymmenviikkoisen kampanjan lopputuloksena oli joukko videoita, yhteishenkeä henkiviä ryhmäkuvia ja jopa näyttävä joukkokohtaus eräällä venäläisellä työmaalla. ”Vaikka meillä kaikilla oli eittämättä hauskaa kampanjan pyöriessä toimistoilla ja työmailla, jäi käteen muutakin kuin lämpimät muistot ja mukavat videot. Kampanjan myötä meille näyttäytyi työyhteisö, joka todella puhaltaa yhteen hiileen, innostaa toinen toistaan ja yhteisvoimin rakentaa SRV:n huomista”, henkilöstöjohtaja Pirjo Ahanen kertoo.

SRV:n johtamisen teesit

• Edistämme tuloksellisuutta
  • Tuotamme asiakkaalle lisäarvoa
  • Teemme yhteistyötä
  • Keskustelemme avoimesti
  • Opimme onnistumisista ja virheistä
  • Tuemme uudistumista ja kehittymistä
  • Toimimme vastuullisesti
  • Luomme innostusta
  • Varmistamme toiminnan laadun
  • Sitoudumme päätöksiin

Loppuvuonna 2015 SRV teetti henkilöstön omistautuneisuutta kartoittavan henkilöstökyselynsä ensimmäistä kertaa tutkimuslaitos Corporate Spiritin kanssa. Tulokset kertovat omalta osaltaan menestystarinaa: vastausprosentti oli noussut merkittävästi edellisvuodesta ja SRV oli Suomen osalta hienosti AA+ -luokassa, ja koko konserni nousi People Power -indeksillä mitattuna parhaaseen AAA luokkaan. ”Tämän tason saavuttaa yhdeksän prosenttia mukana olevista yrityksistä ja tulos kertoo, että olemme yksi Suomen innostavimmista työpaikoista. Emme osanneet odottaa tällaista tulosta ensimmäisenä mukanaolovuotenamme. Tulokset näyttävät osaltaan, että teesien mukainen toiminta on meillä arkipäivää – ei pelkkä kampanja. Tehtävämme on jatkaa tämän kukoistavan kulttuurin hoivaamista”, Ahanen jatkaa.